De eerste plannen.


In juni en juli 2020 ben ik van plan om te gaan fietsen naar Santiago de Compostela. De Westspaanse pelgrimsstad is al vele eeuwen een belangrijke trekpleister. De apostel Jacobus zou er begraven liggen volgens oude legendevorming. Na zijn dood zou hij ook nog verschenen zijn op een wit paard en tegen de Moren hebben gevochten. Apart toch hoe verhalen alsmaar legendarischer worden aangevuld. Gebeurt dat een paar eeuwen na onze dood met ons ook?

De bijna veertien eeuwen durende Pelgrimsstromen hebben een enorme schat aan monumenten opgeleverd langs de route. Dat maakt de reis voor mij ook in cultureel opzicht bijzonder interessant. Interessant is natuurlijk ook het pelgrimeren als religieus fenomeen. Daarnaast is het voor mij goed om de tijd te nemen om niet alleen indrukken op te doen, maar om ook zelf stil te staan en te reflecteren op mijn eigen doen en laten. Het alleen reizen is een soort leeg worden van de vele contacten die ik in mijn werkkringen alsmaar heb.

Het ligt voor de hand dat ik eerst naar Sintjacobiparochie in het Noorden fiets, een erkend startpunt. Verder denk ik er aan om via Utrecht te rijden. Utrecht heeft een Jacobikerk, maar is ook de plaats waar ik geboren ben in Huize Ooievaar. Of ik vanuit Langweer vertrek, of dit allemaal een paar weken eerder doe, weet ik nog niet. In elk geval kies ik daarna de Oostelijke fietsroute door Frankrijk. Deze route - Langs Oude Wegen en Pelgrimssteden genaamd - loopt van Noordoost naar Zuidwest Frankrijk en is de zwaarste route, maar ook de mooiste. Vanaf Maastricht (of Aachen) gaat hij de (zware) Ardennen door, zuidwaarts naar Vezelay en steekt via Nevers het Centraal Massive door en komt zo in het Dordognegebied waar we vaak en graag kampeerden. Na Oloron neem ik de Col du Somport door de Pyreneeen en kom ik op de bekende Spaanse Camino die nog een dikke 800 km door de bergen naar het Westen gaat voor ik in Santiago ben.

De terugreis gaat niet per vliegtuig, hoewel dat wel heel veel goedkoper is. Omdat vliegen erg vervuilend is, wil ik in mijn leven niet meer vliegen, tenzij dat absoluut noodzakelijk zou zijn. Het liefst zou ik (een stuk) terugfietsen, maar zoveel tijd heb ik niet. Vermoedelijk gaat mijn fiets via een goederentransport terug en reis ikzelf per trein In twee dagen naar huis. Een bus met fietsvervoer is ook een optie. Ik book niks tevoren, maar zie tegen de tijd dat ik daar aankom wel hoe ik terugkeer.

Qua overnachten kies ik absoluut voor mijn eigen tentje. Het lijkt er op dat ik vrijwel telkens mijn tentje op kan zetten, al zal dat soms op een grasveldje bij een pelgrimsherberg zijn of ergens in het wild. Velen vinden kamperen primitief, maar ik heb altijd moeite om telkens in een ander bed te slapen. Wel wil ik zo weinig mogelijk meenemen en als voorberiding ervoor zorgen dat ik tot aan mijn vertrek maandelijks tenminste een kilo afval. Het wordt namelijk een fietsreis met erg veel klimmen, zeker ook in Spanje. Ik heb geen hekel aan omhoogfietsen, maar elk kilootje lichter maakt fietsen wel gerieflijker.

De afstand is mogelijk minimaal 3500 kilometer en ik lijk ruim vijf weken de tijd te hebben. Dat is inclusief een terugreis van twee dagen aan de krappe kant. Het kan dus zijn dat ik Jacobiparochie en Utrecht eerder per fiets aandoe en tijdens de reis zelf het stuk naar Maastricht per trein afleg.


website van Aart C. Veldhuizen, www.aartveldhuizen.nl


Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK